Projecten voor School

Als creatieve opleiding hebben we de kans gekregen om veel mooie projecten te maken. Van het ontwerpen van logo’s tot het creëren van branding en het ontwerpen van websites. We hebben onze creativiteit volop kunnen benutten.

Door te werken met programma’s zoals InDesign, Photoshop en Illustrator, hebben we unieke en tijdloze ontwerpen kunnen maken. Elk project was weer een nieuwe uitdaging, waarin we onze vaardigheden hebben verbeterd en onze stijl verder hebben ontwikkeld.

Geïnteresseerd in mijn werk? Kijk dan gerust hieronder!

 

Barend de Arend

 

Voor onze eerste school opdracht hebben we in tweetallen een kinderboek gemaakt. In het begin vond ik het erg lastig, omdat ik de apps nog niet helemaal beheerste. Links zie je mijn werk: ik heb een foto van een adelaar als basis gebruikt en daar mijn eigen teken versie van gemaakt. Ons kinderboek heet "Barend de Arend" en gaat over een adelaar die niet kan vliegen en andere dieren om hulp vraagt. Het is een filosofisch verhaal. Hieronder zie je een voorbeeld van een dier uit het boek en het boek zelf. De achtergronden en het lettertype zijn gemaakt en gekozen door Billy Hollart.

Barend De Arend Compleet Pdf
PDF – 18,7 MB 47 downloads

Festivala

 

Voor deze opdracht organiseerden we ons eigen festival, dat we Festivala noemden. We bedachten alles zelf: van het thema tot de artiesten. We mochten echte artiesten kiezen, maar ook fictieve of zelfs overleden artiesten – dat gaf veel vrijheid en creativiteit.

Bij het festival hoorden natuurlijk ook ontwerpen. We maakten banners, logo’s en advertenties om het festival te promoten. Het was een leuke opdracht waarbij we onze eigen ideeën mochten gebruiken én leerden hoe je een evenement visueel aantrekkelijk maakt.


Bombino

 

Voor deze opdracht bedachten we een eigen bordspel. Het doel van het spel is om als laatste over te blijven. De speler die als eerste bij de bom komt, "ontploft" en ligt uit het spel.

Iedere speler heeft één pion en dobbelt om vooruit te komen op het bord. Op elk vakje trek je een kaart. Wat er op de kaart staat – een opdracht, vraag of stelling – hangt af van waar je terechtkomt.

Ik heb het speelbord, de regels en de kaarten ontworpen. Mijn klasgenoten hebben het logo en het icoontje bedacht. Jammer genoeg zijn de kaarten uiteindelijk niet gebruikt, maar ik vond het wel leuk om ze te maken. Het spel is geïnspireerd op het online spel ‘Boom it’.

 

 


Draw me a song

Voor een schoolopdracht moesten we een liedje kiezen en daar een eigen illustratie bij maken. Van die illustratie maakten we daarna een poster. Ik heb gekozen voor het nummer "Blue" van Billie Eilish. Dit lied vind ik heel mooi, vooral door de rustige sfeer en de gevoelens die erin zitten.

Het was leuk maar ook best een uitdaging om de sfeer van het nummer om te zetten naar beeld. Ik heb goed nagedacht over kleuren, vormen en wat ik precies wilde laten zien. Zo probeerde ik de emoties uit het lied goed te laten passen bij de tekening en de poster. Ook zingt ze over een vlinder in haar tekst, dus dit heb ik meegenomen bij het ontwerp van de poster.

Dit is ook het nieuwste werk dat ik voor school heb gemaakt en ik ben er blij mee hoe het is geworden.


Kunstgeschiedenis

 

Voor een opdracht van kunstgeschiedenis moesten we werken met pointillisme. Bij pointillisme gebruik je alleen maar stippen om een beeld te maken. We moesten een foto vinden van een landschap of iets anders moois als voorbeeld gebruiken en dit namaken. Ik heb de foto aan de linkerkant gekozen en rechts zie je mijn versie van de foto, maar dan in de pointillistische stijl. We moesten dit maken in Illustrator. Ik heb grote en kleine stippen afgewisseld, zodat sommige delen meer detail hebben dan andere. Ik ben hier dan ook echt een tijd mee bezig geweest.


Fotografie

 

Thuis zit ik vaak te tekenen, maar als ik naar mooie plekken ga vind ik het heel leuk om mooie foto's te maken. Ik doe dit helaas niet professioneel met een fotocamera, maar gewoon met mijn telefoon. Hier beneden twee foto's van mijn vakantie op Ibiza. 

Ook op school zijn we bezig geweest met fotografie. Hoewel ik er niet de beste in ben, vond ik het toch erg leuk om te doen.

Examen fotografie

Voor het keuzedeel Fotografie heb ik op dinsdag 8 april 2025 een examenopdracht uitgevoerd. Samen met twee klasgenoten kregen wij de taak om gedurende de hele dag foto’s te maken tijdens een speciale medewerkersdag van CIOSNL, die plaatsvond in Heerenveen.

De bedoeling van de opdracht was om de dag visueel vast te leggen. Dit betekende dat we verschillende activiteiten moesten volgen en vastleggen. Een voorbeeld hiervan was padel: we moeten op tijd aanwezig zijn bij deze activiteit om daar actiefoto's te maken. We verdeelde de hele dag taken onderling en zorgden we ervoor dat we zoveel mogelijk onderdelen van het programma in beeld brachten. Ook bleven we vaak samen en gingen we samen foto's maken. 

De gemaakte foto's werden gebruikt als visueel terugblik voor de opdrachtgever, maar dient ook als bewijsmateriaal voor ons examen. Hierbij zal onder andere gelet worden op onze technische vaardigheden, creativiteit en de kwaliteit van de foto's. Ikzelf vond het een erg leerzame en leuke dag.  

Zo moesten we allerlei verschillende activiteiten fotograferen. (Zie hieronder)

Voor op het begin van het evenement moesten wij foto's maken van de inloop. Er was een muzikant die erg leuke muziek draaide en rondfietste over het hele gebied.


 Mijn eigen huisstijl handboek